Certificeerbaar keuzedeel Gastvrijheid in de zorg K0153

Werk jij in de zorg als gastheer/gastvrouw, in de administratie of in facilitaire dienst? En heb je veel contact met patiënten? Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leert je hoe je met jouw vak zo gastvrij mogelijk kunt zijn voor de zorgvrager en precies kunt aansluiten op de behoefte.

Werk jij in de zorg als gastheer/gastvrouw, in de administratie of in facilitaire dienst? En heb je veel contact met patiënten? Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leert je hoe je met jouw vak zo gastvrij mogelijk kunt zijn voor de zorgvrager en precies kunt aansluiten op de behoefte.

Expertise
Maatwerktrajecten, Zorg en welzijn

De zorgvrager is in eerste plaats ook een gast. Daarom zetten zorginstellingen en andere zorgaanbieders steeds vaker gastheren en gastvrouwen in. Om hun gasten de zorg en aandacht te geven die zij verdienen.

Ziektebeelden kunnen sterk verschillen. Daarom verschillen de wensen en behoeften van zorgvragers. Bijvoorbeeld als het gaat om eten en drinken. Of service. In dit keuzedeel leer je wat gastvrijheid inhoudt. En leer je af te stemmen op de wensen en behoeften van de zorgvrager. Jij bent daarvoor het aanspreekpunt. En je hebt oog voor het complete plaatje.

Daarnaast ben je aanspreekpunt voor gasten van de zorgvragers. Ook zij willen gastvrij benaderd worden. Dat betekent dat je moet kunnen schakelen tussen deze verschillende doelgroepen, waarbij je continu rekening houdt met de situatie van de zorgvrager. En dat maakt het werk complex en uitdagend.

Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 helpt je een beter beeld vormen van de situatie van de patiënt. Zodat je weet wat goed is voor zijn/haar welzijn. Daarnaast draagt het keuzedeel bij aan jouw functioneren in een werkomgeving binnen de zorg. Zeker nu de zorg complexer wordt en patiënten vaak later in zorginstellingen opgenomen worden dan voorheen.

Wat leer je?

De laatste jaren krijgt gastvrijheid meer aandacht in de zorg. Hierdoor ontstaan er steeds vaker 2 disciplines: de medische verzorging en het welbevinden.

In het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leer je service verlenen vanuit jouw vak op een manier die past bij wat de zorgvrager nodig heeft. Vanuit gastvrijheid.

In dit keuzedeel leer je over:

  • Complexiteit
  • Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
  • Vakkennis en vaardigheden

In het keuzedeel behandelen we onder meer:

  • Beroepshouding, de verschillende werkzaamheden en competenties
  • Gastvrijheid
  • Samenwerken
  • Ruimtes gebruiksklaar maken
  • Methodisch werken
  • Omgaan met dementerende cliënten
  • Communicatie: hoe communiceer je met elkaar; rapporteren: observeren, signaleren en registreren; feedback
  • Hygiënisch werken: voedingsleer en voedingsveiligheid; HACCP, BRMO en MSRA; protocollen
  • Ziektebeelden zoals Alzheimer, hartfalen, longaandoeningen en NAH, trauma en amputatie, orthopedische aandoeningen
  • Maaltijden ontvangen en controleren, opslaan en uitserveren
  • Voorraadbeheer
  • Dieetvoeding
  • Reflectie

Na het positief afronden van het keuzedeel ontvang je het erkende certificaat mbo-keuzedeel K0153 Gastvrijheid in de zorg.

Dit keuzedeel is maatwerk. Dat betekent dat groepsgrootte, duur, data en locatie kunnen worden aangepast aan de behoefte. Ook de kosten zijn op aanvraag.

Voor wie is deze cursus?

Werk jij in een zorginstelling en heb je geen zorgachtergrond? Zoals in de technische dienst, administratie of de keuken? Dit keuzedeel is bedoeld als bijscholing voor gastheren en gastvrouwen en medewerkers facilitaire dienstverlening (niveau 2) die regelmatig contact hebben met patiënten.

Toelatingseisen

  • Vmbo-basis of vergelijkbaar.
  • Werkzaam bij een zorgorganisatie.
  • Beheersing van de Nederlandse taal om de lessen te kunnen volgen.
  • Minimaal acht uur per week werkzaam in de zorg bij een erkend leerbedrijf.
  • Begeleiding van een werkbegeleider/praktijkopleider op de werkplek.
  • Je bent bereid om tijd te steken in het leertraject (twee tot drie uur in de week).

Diplomering: Certificaat

Je volgt een klein deel van de opleiding en ontvangt na examinering een mbo-certificaat, dat wordt opgenomen in het landelijk diplomaregister.

Adviseurs

Heb je vragen over de opleiding? Misschien kan één van onze adviseurs je op weg helpen.

Endy Kleij

Telefoonnummer
06 3639 61 15

Stel je vragen

  • Maatwerktrajecten

Helmy de Louwere

Telefoonnummer
06 1424 55 83

Stel je vragen

  • Maatwerktrajecten
Duur
Dit keuzedeel is maatwerk en is aan te vullen met onderdelen die voor de organisatie van toepassing zijn.
Startdatum
In overleg
Locatie(s)
Rijn IJssel
  • Rijn IJssel, Kronenburgsingel 16, Arnhem
Start bij voldoende aanmeldingen
Kosten

Op aanvraag

Redenen om voor Move to Match te kiezen

Scholing op mbo-niveau in de regio

Met een mbo-certificaat, diploma, bewijs van deelname of badge heb je een waardevolle certificering of validering op mbo-niveau in handen.

Flexibiliteit en maatwerk afgestemd op jouw scholingsvraag

Bij Move to Match weten we dat de ene scholingsvraag de andere niet is. Wij kijken daarom altijd samen naar de juiste match met jouw leerdoelen. Nu en in de toekomst.

Deskundige begeleiding door praktijkervaren docenten

Door de samenwerkende roc’s combineren onze docenten vakkennis met didactische en pedagogische vaardigheden voor op maat gemaakte begeleiding.

Adviseurs

Heb je vragen over de opleiding? Misschien kan één van onze adviseurs je op weg helpen.

Endy Kleij

Telefoonnummer
06 3639 61 15

Stel je vragen

  • Maatwerktrajecten

Helmy de Louwere

Telefoonnummer
06 1424 55 83

Stel je vragen

  • Maatwerktrajecten

Contact & aanmelden

Wil je meer informatie, heb je een vraag of wil je je aanmelden voor deze opleiding? Vul dan onderstaand formulier in. Wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op. Dank je wel!

Praktijkleren met een praktijkverklaring

Leren op de werkvloer: dé springplank naar goed opgeleide, vakgerichte werknemers.

Meer informatie

Nederlands op de werkvloer

Beter Nederlands leren spreken en schrijven. Help jouw werknemers verder.

Meer informatie

Maatwerk

Scholing die naadloos aansluit op de behoefte van je medewerkers en je bedrijf.

Meer informatie