K0153 Gastvrijheid in de zorg niveau 2

Werk jij in de zorg als gastheer/gastvrouw, in de administratie of in facilitaire dienst? En heb je veel contact met patiënten? Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leert je hoe je met jouw vak zo gastvrij mogelijk kunt zijn voor de zorgvrager en precies kunt aansluiten op de behoefte.

Werk jij in de zorg als gastheer/gastvrouw, in de administratie of in facilitaire dienst? En heb je veel contact met patiënten? Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leert je hoe je met jouw vak zo gastvrij mogelijk kunt zijn voor de zorgvrager en precies kunt aansluiten op de behoefte.

De zorgvrager is in eerste plaats ook een gast. Daarom zetten zorginstellingen en andere zorgaanbieders steeds vaker gastheren en gastvrouwen in. Om hun gasten de zorg en aandacht te geven die zij verdienen.

Ziektebeelden kunnen sterk verschillen. Daarom verschillen de wensen en behoeften van zorgvragers. Bijvoorbeeld als het gaat om eten en drinken. Of service. In dit keuzedeel leer je wat gastvrijheid inhoudt. En leer je af te stemmen op de wensen en behoeften van de zorgvrager. Jij bent daarvoor het aanspreekpunt. En je hebt oog voor het complete plaatje.

Daarnaast ben je aanspreekpunt voor gasten van de zorgvragers. Ook zij willen gastvrij benaderd worden. Dat betekent dat je moet kunnen schakelen tussen deze verschillende doelgroepen, waarbij je continu rekening houdt met de situatie van de zorgvrager. En dat maakt het werk complex en uitdagend.

Het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 helpt je een beter beeld vormen van de situatie van de patiënt. Zodat je weet wat goed is voor zijn/haar welzijn. Daarnaast draagt het keuzedeel bij aan jouw functioneren in een werkomgeving binnen de zorg. Zeker nu de zorg complexer wordt en patiënten vaak later in zorginstellingen opgenomen worden dan voorheen.

Wat leer je?

De laatste jaren krijgt gastvrijheid meer aandacht in de zorg. Hierdoor ontstaan er steeds vaker 2 disciplines: de medische verzorging en het welbevinden.

In het keuzedeel Gastvrijheid in de zorg niveau 2 leer je service verlenen vanuit jouw vak op een manier die past bij wat de zorgvrager nodig heeft. Vanuit gastvrijheid.

In dit keuzedeel leer je over:

  • Complexiteit
  • Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
  • Vakkennis en vaardigheden

In het keuzedeel behandelen we onder meer:

  • Beroepshouding, de verschillende werkzaamheden en competenties
  • Gastvrijheid
  • Samenwerken
  • Ruimtes gebruiksklaar maken
  • Methodisch werken
  • Omgaan met dementerende cliënten
  • Communicatie: hoe communiceer je met elkaar; rapporteren: observeren, signaleren en registreren; feedback
  • Hygiënisch werken: voedingsleer en voedingsveiligheid; HACCP, BRMO en MSRA; protocollen
  • Ziektebeelden zoals Alzheimer, hartfalen, longaandoeningen en NAH, trauma en amputatie, orthopedische aandoeningen
  • Maaltijden ontvangen en controleren, opslaan en uitserveren
  • Voorraadbeheer
  • Dieetvoeding
  • Reflectie

Na het positief afronden van het keuzedeel ontvang je het erkende certificaat mbo-keuzedeel K0153 Gastvrijheid in de zorg.

Dit keuzedeel is maatwerk. Dat betekent dat groepsgrootte, duur, data en locatie kunnen worden aangepast aan de behoefte. Ook de kosten zijn op aanvraag.

Voor wie is deze cursus?

Werk jij in een zorginstelling en heb je geen zorgachtergrond? Zoals in de technische dienst, administratie of de keuken? Dit keuzedeel is bedoeld als bijscholing voor gastheren en gastvrouwen en medewerkers facilitaire dienstverlening (niveau 2) die regelmatig contact hebben met patiënten.

Toelatingseisen

  • Vmbo-basis of vergelijkbaar.
  • Enige jaren werkervaring als gastheer/gastvrouw in de zorg.
  • Beheersing van de Nederlandse taal om de lessen te kunnen volgen.
  • Minimaal acht uur per week werkzaam in de zorg.
  • Begeleiding van een werkbegeleider/praktijkopleider op de werkplek.
  • Je bent bereid om tijd te steken in het leertraject (twee tot drie uur in de week).

Adviseurs Leven Lang Ontwikkelen

Stel je vragen over

  • Maatwerktrajecten
  • Marketing, communicatie en evenementorganisatie
  • Zakelijke dienstverlening
  • Zorg
  • Uiterlijke verzorging
  • Welzijn

Duur

maatwerk

Locatie(s)

Contact & aanmelden

Wil je meer informatie, heb je een vraag of wil je je aanmelden voor deze opleiding? Vul dan onderstaand formulier in. Wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op. Dank je wel!

Bekijk ook eens

Jouw cliënten beter begeleiden? Met het Mbo-certificaat C0101 Ondersteunen en begeleiden in de maatschappelijke zorg Niveau 3 begeleid je cliënten bij activiteiten waarin ze eigen regie kunnen pakken of waarbij ze meer ondersteuning nodig hebben.

Zorg, Welzijn
Endy Kleij, Helmy de Louwere

Waar ligt de behoefte van jouw collega’s om zich te ontwikkelen in zorgtechnologie? Na het volgen van Train de trainer ‘tech@doptiespel’ kan jij die als V&V-professional boven tafel halen. Zodat je collega’s precies weten hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.

Zorg, Welzijn
Endy Kleij, Helmy de Louwere

Ben jij zorgprofessional en op zoek naar meer uitdaging, bevoegdheden en verantwoordelijkheden dan is dit traject echt iets voor jou.

Zorg
Endy Kleij, Helmy de Louwere